התקשרו אלי:‏ 052-8646064

מחקרים

תזונה קטוגנית

תזונה קטוגנית נחקרה רבות בשנים האחרונות ונמצאה כיעילה במספר רב של קטגוריות והיא בהחלט מומלצת לאותם אנשים הסובלים מ: סוכרת, השמנה, אפילפסיה, דמנציה, סרטן, לחץ דם גבוה. התזונה היא בורבה מבוססת על שומנים כ 75% , חלבון בצריככה של כ 20% (צריכה בינונית), ו5% פחמימות (כ 50 גרם פחמימה תלוי בתנגודת לאינסולין של כל אחד ואחת). מטופלים הסובלים מסוכרת ככל הנראה יצטרכו להגביל את כמות הפחמימה אל מתחת ל 30 גרם פחמימה. החידוש של אותה תזונה קטוגנית היא בכך שגוף האדם מפסיק לייצר אנרגיה מפחמימות ועובר לייצר אנרגיה מחומצות שומן לרקמות ושרירי הגוף ומזרים אנרגיה למוח על ידי פירוק חומצות שומן לגופי קטונים. ישנם יתרונות רבים לשיטה זאת כיוון שהורמון האינסולין מפסיק את פעילותו ובכך לא מעייף את הלבלב ואת הגוף ורמות הסוכר מתאזנות, כמו כן יש יציאה של מלח ונוזלים מהכליות ובכך המצב תורם לירידה בלחץ הדם, הכבד עובד ביעילות ורמות הכולסטרול מתאזנות. כמו כן הד'ר משפיע על איזון מערכת העצבים במקרה של אפילפיסה ונמצא שכמות התקפי האפילפסיה ירדו ב כ50%. תוך הפחתה במינון התרופות עד בחלק מהמקרים להפסקה נוחלטת בנטילת התרופות. כמן כן, במנגנון אחר יש לציין אותה תזונה מזרימה חמצן לרקמות הגוף אולם איננה מזרימה חמצן לתאי הסרטן להמשך צמיחתם וכמו כן לא מכילה אנרגיה בצורת סוכר החשובה להמשך שגשוג התהליך הסרטני, אי לכך במספר רב של מקרים אותם תאי סרטן הצטמצמו וקטנו והתהליך הסרטני נסוג לאחור.

פטריית הקנדידה – היית או היה זה חלום?

ישנם עשרות עד מאות סוגים שונים של  פטריית הקנדידה אשר שוכנת אצל חלקנו בגוף במערכות השונות כמו: עיכול, דרכי השתן, עור , עצבים ועוד. כפועל יוצר הפטרייה כאשר היא מתרבה והמיקרוביום בגוף נמצא בחוסר איזון עלולים להתפתח תופעות שונות כמו: כאבי בטן, נפיחות, גזים, עצירות, כאבים / דלקת בפי הטבעת ובנרתיק, גירודים, נשירת שיער ועוד. ישנם סוגים רבים לאותה פטריה כאשר הקטלנית ביותר היא קנדידה אלביקנס (candida albicans) , במחקרים שבוצעו על מאושפזים ביחידות טיפול נמרץ בבתי חולים נמצא כי הפטריה candida albicans היא הגורם השני לתמותה מזיהום כלל מערכתי בגוף. הפטרייה vulvovaginal candidiasis נמצאה כגורם השני לדלקת בנרתיק אחרי זיהום חיידקי שהוא הגורם הראשון.

ברצוני להתרכז באותה קבוצת אוכלוסייה גדולה שהתסמינים אצלה מגוונים ורבים ומפריעים לאיכות החיים. אצל אותם אנשים יש לאבחן את הפטרייה ע"י בדיקת צואה או/ ו שאלונים איכותיים(תשאול איכותי) המעידים על כמות וסוג הפטרייה. לא חובה לבצע בדיקת צואה וניתן להסתפק בשאלונים במקרים מסויימים.  בדרך כלל, הפטריה גדלה ומתפשטת אצל אותה אוכלוסייה שמערכת החיסון אצלה חלשה או שיש היחלשות של המיקרוביום(מאגר כלל החיידקים והנגיפים בגוף) בדמויי אותם חיידקים חיוביים השוכנים במערכת העיכול. היחלשות של מערכת החיסון יכולה לנבוע ממספר רב של גורמים כמו: נטילה של תרופות רבות,אנטיביוטיקה בכמות גדולה, הריונות מרובים, סטרס רב, תזונה לקויה, הפרעות שינה ועוד. זה המקום לציין כי אצל כולנו שוכנת הפטרייה הזאת במצב כזה או אחר אך ללא סמפטומים כאלו או אחרים ורק אצל אותה אוכלוסייה שהמיקרוביום נחלש רק אז הקנדידה מתפתחת וגדלה ומתחילות להיווצר תופעות כאלו או אחרות.

הטיפול בקנדידה יתמקד בעיקר ב:

שינוי אורחות החיים

תזונה נכונה בהתאם לחומרת הבעיה

העשרה במתן פרוביוטיקה בהתאם למערכת בגוף שאותה אנחנו רוצים לחזק

מתן צמחי מרפא הידועים ביכולתם לקטול את הפטרייה השוכנת בגוף.

נעשו מחקרים שונים על פטריית הקנדידה ונמצא כי ישנם סוגים של חיידקי פרוביוטיקה הממגרים סוגים שונים של אותה הפטרייה. שמן הקוקוס נמצא כיעיל במיגור קנדידה אלביקנס במערכת העיכול מול צריכה של שמנים אחרים. בוצעו מחקרים על החולים הסובלים מדלקות במעי כמו: קרוהן  וקוליטיס ונמצאו סוגים רבים ומגוונים יותר של הפטרייה דבר שלא נצפה בקבוצת הביקורת הבריאה שאצלה נמצאו רק שני סוגים של אותה הפטרייה (קנדידה אלבקנס וקנדידה טרופיקלס) . ההשערה גורסת שההתרבות של אותם סוגי פטריות נגרמת מהתרבות של אותם פטריות בחלל הפה ומשמה היא זולגת לתוך מערכת העיכול. דבר המדגיש את החשיבות בשמירת היגיינת הפה וצריכה של מזונות טבעיים ולא מעובדים שהוכנו בצורה ראויה.

הנחיות להעלאת מסת השריר (היפרטרופיה):

העלאת מסת השריר מאוד נפוצה בקרב בני נוער וגם בקרב האוכלוסייה המבוגרת. יש להבין את הסכנות ואת החסרונות בהעמסה רבה של חלבון על הגוף.

  1. מומלץ לצרוך כדרך קבע כמות חלבון של כ 1.2-1.7 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף בהתאמה אישית. יש לצרוך כמות גדולה יותר של חלבון אם רוצים לחזק את מערכת החיסון בייחוד בפעילות מאומצת יותר.
  2. אין לצרוך יותר מ 40 גרם חלבון בבת אחת שכן זה לא יעיל להגדלת מסת השריר. כמות של 10 גרם חלבון יכולה גם כן להועיל.
  3. מומלץ לרווח את החלבון על פני היום כדי לגרום לבניית שריר יעיל ואפקטיבי.
  4. שילוב יחס פחמימה חלבון צריך להיקבע באופן אישי. רצוי שיחס זה ינוע בין 1:3-1:5 פחמימה : חלבון.
  5. פעילות של מעל שעה וחצי יש להיוועץ ולשלב מזונות לשמירת מסת השריר. תוך כדי אימון. בייחוד עם האימון מעל שעתיים.
  6. סוג החלבון הכי אפקטיבי מגיע ממוצרי חלב, לדאבוני, ולכן יש לשקול בהתאם לכל מתאמן את כמות החלבון ממוצרי החלב שיש לתת.
  7. לא חובה לצרוך חלבון מאבקות חלבון, אבל כן רצוי להגיע לצריכה מספקת של חומצת האמינו לאוצין.

 

האם שמן קוקוס כל כך נורא?!?!?

רק לאחרונה הזהיר איגוד הקרדיולוגים האמריקאי כי לשמן הקוקוס אין הבדל משמעותי משאר השמנים, והוא מזיק כמו חמאה כי הוא מכיל שומן רווי, האמנם. שומן רווי מעלה את הכולסטרול בזרם הדם. מסתבר שהשומן הרווי והמזיק מכיל בעיקר חומצות שומן ארוכות שרשרת. שמן הקוקוס מכיל חומצות שומן בינוניות ולא ארוכות ! או קיי, אז מה ההבדל בין חומצה ארוכה לחומצה בינונית??? חומצת השומן הבינונית שמכילה שמן הקוקוס נקראת חומצה לאורית(שמן הקוקוס מכיל 50% חומצה לאורית) נמצא כי החומצה הלאורית ברגע שהיא נכנסת לזרם הדם היא נכנסת בצורה ישירה לכבד ושמה מתפרקת למרכיבי משנה, בינהם חומרים הנקראים קטונים. הקטונים מתפרקים ישירות לאנרגיה. כבר ניתן להבין ממנגנון הביולוגי הנ"ל כי לשמן הקוקוס יש יכולת גבוהה יותר משאר השומנים לשמש כמקור אנרגיה ולא להיתקע ולהישמר ברקמות השומן. ולכן שמן הקוקוס שונה לגמרי מחמאה, או כל שמן אחר שהוא מעובד. בנוסף יש להבין כי יש יתרונות אחרים מלבד זה.

תימצות מחקרים:

שמן הקוקוס ידוע בתכונתו כשמן בסיסי ולא חומצי . למעשה הוא השמן הכי בסיסי שיש שמאזן בין חוסר איזון של חומצה לבסיס.

הוא מחסל פטריות, חיידקים ווירוסים !  ואגלה לכם סוד שאני ממליץ על שמן זה כחלק מהטיפול שאני ממליץ למי שסובל מקנדידה.
שמן הקוקוס נחקר ונמצא במחלוקות בין גישות התזונה השונות ולכן חקרתי את המחקרים שנעשו ולהלן כמה מהממצאים שמצאתי לנכון להראות ולשתף אותכם: (מסקנות בסוף)

מספר מחקרים הראו שיפור וירידה בשומן הבטני, ירידה ברקמת השומן, היקף מותניים וירידה במשקל. יש לציין שהירידה היא יחסית קטנה כחצי ק"ג בחודש.

נעשו מחקרים רבים על רמות הכולסטרול. רוב המחקרים שנעשו הראו ירידה בכולסטרול הרע ועליה בכולסטרול הטוב, חלק מהמחקרים לא הראו שינוי וחלק קטן הראו עליה ברמות הכולסטרול.

נעשו מעט מחקרים שהראו שיפור בערכי הסוכר ושיפור בתנגודת לאינסולין.

דעה אישית ומסקנה שלי מתוך קריאה של המחקרים:

1.  נעשו מחקרים רבים על שמן הקוקוס אך עדיין מחקרים נוספים צריכים להיעשות על שמן זה. בסופו של יום גם אם נעשו מחקרים שכן מראים הטבה וירידה ברמות הכולסטרול יש להראות מחקרים האם יש ירידה בתמותה שאת זה לא בדקו בשום מקום וזה למעשה הנתון הכי חשוב ולכן לא ניתן לומר כי שמן קוקוס מזיק כמו שלא ניתן לומר שהוא בהכרח מועיל. למעשה, עד היום נעשו מחקרים רבים על תרופות שהציבור הרחב נוטל אותם במשך שנים, ורק לאחרונה יודעים לומר אם הם מגבירים או מורידים תמותה.

2. כל עוד שמן הקוקוס או כל שמן צמחי אחר נצרך בכבישה קרה ובצורה יחסית מוגבלת, כלומר לא נהרס ע"י טמ"פ גבוהה מדי ולא מעובד כמו בשמן קנולה מזוכך לדוגמה, הסבירות לנזק היא מוגבלת ודווקא הגוף יכול לרתום את היתרונות שלו ושל כל שמן אחר בכבישה קרה כמו: טחינה, שמן זית בכבישה קרה, שקדים, אגוזים, זרעי ציה ועוד.

3. ההמלצה לאכול שמנים צמחיים אחרים כמו שמן קנולה / תירס / סויה מזוכך היא המלצה שטחית ומסוכנת !

4.  אכלו שמן קוקוס ושלבו אותו כחלק משאר השמנים בצורה מוגבלת וסבירה. עדין שמן הקוקוס מכיל קלוריות למרות שמתעכל טוב יותר משמנים רבים אחרים.

5. גם בטמפ החדר שמן הקוקוס יכול להתחמצן בצורה מתונה ולכן מומלץ לשמור אותו בקירור.

6. ישנם תרבויות בסרי לנקה שאוכלים שמן קוקוס בכמות גדולה ביותר והכולסטרול אצלהם נמוך בצורה משמעותית. יש לציין שסך הכולסטרול נתון בויכוח עד היום בקרב המחקר הרפואי, יש פרמטרים רבים כמו סוג הכולסטרול הרע, אופי החימצון של הכולסטרול, סטרס, תזונה מעובדת, חוסר פעילות גופנית, רגישות לאינסולין, עליה של חומצה אורית, רמה גבוה של טריגליצרידים(שומנים בדם מסוג אחר ) שהם בהחלט קשורים לסיכון מוגבר למחלות לב ולא רמת הכולסטרול כממצא בודד.

7. רמות הכולסטרול הגבוהות בדם אינן הדבר החשוב ביותר אלא סוג הכולסטרול שעולה. ישנם שני סוגים של כולסטרול  APO B  או APO A, ממצא זה חשוב להבנה כי ישנם לא מעט מטופלים שאני מכיר באופן אישי שרמות השומנים בדם אצלהם נמוכות ועדיין עברו ניתוח מעקפים, מעניין?!?!?.